"Yüce iyilik Ancak Korkunç Kötülüğün Gösterilmesi İle Ortaya Çıkar' 
Zorla Güzellik


"Güzellik" sadece günümüzde değil çok eski zamanlardan itibaren her coğrafyada, her kültürde insanları peşinden koşturan, baş döndüren bir kavramdır. Yunan mitolojisindeki Afrodit, Roma mitolojisindeki Venüs, divan edebiyatındaki selvi boylu sevgili, Karacaoğlan'ın ela gözlü dilberi hepsi güzellikleriyle bilinirler. Güzelleşmek veya daha da güzel olmak için servetler harcanır, iş kolları oluşur, endüstrisi gelişir, kozmetik-estetik sektöründeki yenilikler takip edilemez hale gelir. Peki güzelliği bu kadar önemsemek, adeta güzelliğe takıntılı olmak, hayatın birincil önceliği haline getirmek o kadar da gerekli mi? Belki de güzellik sadece toplumsal bir dayatma. Hem maddeyi hem de insan ilişkilerini çabuk tüketen toplumların dayatması. 

Kent Oyuncuları bu sezon, Neil Labute tarafından kaleme alınan -Zorla Güzellik" oyunuyla yıllardır sonu gelmeyen güzellik kavramını ve kadın-erkek ilişkilerini yalın, içten, çarpıcı, hızlı, sert, komik diyaloglarla sahneye taşıyor. Bu oyunla, klasik çizgisinden çıkan ve fazlasıyla genç. dinamik olan Kent Ovuncuları'yla karşılaşıyoruz. Oyun metninin içeriği, sahneleme tekniği, oyuncu enerjisi, hatta kullanılan müzikler Kent Oyuncuları 'nın taze nefesini hissetmemizi sağlıyor. 

"Zorla Güzellik" 1963 doğumlu Amerikalı yazar Neil Labute'un güzellik kavramı üzerine yazdığı üçlemenin sonuncu oyunu. Oyunların ilki 2001'de yazdığı "The Shape of Things" (Şeylerin Şekli), ikincisi 2004 tarihli "Fat Pig" (Şişman Domuz) ve sonuncusu da 2008'de yazdığı "Reasons to be Pretty" (Zorla Güzellik). "Şeylerin Şekli" üç yıl önce Aksanat Prodüksiyon Tiyatrosu'nda Mehmet Ergen rejisiyle izlenmiş, beğenilmiş ve oyun metnini başarılı bir sekilde sahneye taşıyan yönetmenine de yılın yönetmeni ödülünü kazandırmıştı. Bir diğer oyun "Şişman Domuz" ise Bakırköy Belediye Tiyatrosu'nda bu sezon sahnelenmeye başlandı en kısa zamanda onu da görmek gerek. 

Labute oyunlarında en dikkat çekici nokta insan doğasındaki kötülüğün, zaafların ve acımasızlığın estetik şekilde ortaya konması. Oyunlarındaki kadın ve erkekler birbirlerini kandırmaktan, zarar vermekten sanki zevk alırlar. Karakterlerinin bu planlı kötülüklerinden hayrete düşen seyircisine "Yüce iyilik ancak korkunç kötülüğün gösterilmesi ile ortaya çıkar" şeklinde cevap verir. 

"Zorla Güzellik" de böyle bir oyun. Kadın-erkek ilişkisi iskeletinin üzerine kurulmuş güzellik sorgusu temalı oyunda Steph ve Greg ilişkileri yolunda gibi görünen bir çifttir. Biri peçete fabrikasında işçi diğeri de kuaför olan bu çifti tanımaya daha ilk sahnede çok sert başlayan kavgalarına tanık olmakla başlarız. Çift kavga etmektedir daha doğrusu Steph, sevgilisi Greg'e erkek arkadaşı Kent' le yaptığı muhabbet sırasında kullanmış olduğu cümleyi itiraf ettirmeye çalışmaktadır. Zira Kent' in karısı Carly bu cümleyi yakın arkadaşı Steph'e çoktan yetiştirmiştir bile. Steph'in ısrarları son haddine ulaşınca Greg de beklenen itirafı yapar. 
Mesele şudur ki Greg, arkadaşı Kent'e işe yeni başlayan kızın yüzü için "güzel", sevgilisi Steph'in suratı için de "sıradan" demiştir. Tabii bu yorum Steph'in kadınlık gururunun yara almasına ve ilişkilerinin kopmasına neden olur. Oyun, Greg'in Steph'i tekrar kazanmaya çalışması ayrıca Carly ile Kent'in iyi gidiyormuş gibi görünen ilişkileri üzerinden ilerler.

Oyunun dört oyuncusu da tabir yerindeyse dört başı mamur oyunculuk çıkarıyorlar. "Victoria"nın başarılı, ödüllü oyuncusu Defne Halman, gururu kırılan ve ilişkisini bitirmeye karar veren kadının git-gelleri"ni, iniş-çıkışlarını keyifle yansıtıyor. Greg'i sorgularna sahnesinde ısrarcı haliyle izleyicinin sabrını taşırıp birkaç sahne sonrasında da alıngan halleriyle yine aynı izleyiciyi güldürebiliyor. Gözyaşlarmı tutaınadığında Greg'e verdiği tepkinin haklılığını hissettirirken, ağzına geleni söylemekten sakınmadığında da pes dedirtiyor. 

Engin Hepileri, ağzından kaçan cümlenin kurbanı olan, oyun içerisinde dürüst ve tutarlı davranışlarıyla izleyiciyi yanına çekmeyi başaran Greg'i tam ayarında oynuyor. Hepileri, izleyiciye Greg'i sevdiriyor, tabii bunda tamamen olumsuz özellikler sergileyen Kent'in yanında sütten çıkmış ak kaşık gibi durmasının da payı büyük. Oyun yazarının dediği gibi kötüyü göstererek iyinin altı çiziliyor bu sayede. Gökçer Genç ise güzel kadınlar ve güzel anlar için yapamayacağı şey olmayan libidosu tavanda Kent'i özellikle yüzüne yüklediği mimikleriyle, vücut diliyle zevkle izlettiriyor. Oyuncunun canlandırdığı karakter Kent'e izleyicinin kızgınlık duymasını sağlayacak kadar rolünü özümsemiş olduğunu görmek mümkün. Carly olarak izlediğimiz Aslıhan Gürbüz kocasından şüphelenen ama yine de ona inanmak isteyen güvenlik görevlisi kadın roltinde başarılı. Sert, seksi ama hamile olduğunda bir o kadar naif olabilen oyuncunun geçişleri yerinde. 

Daha çok başarılı ışık tasarımlarıyla tanıdığımız Cem Yılmazer, sahne için minimalist ve hızlı değişen bir dekor tasarlamış, belli ki oyun metninin ve oyunculukların ön plana çıkmasını istemiş. Bir yatak, daha sonra bir masa, sonra restoran masası, ardından vestiyer oldukça sade tasarımlar. Basketbol sahası olarak tasarlanan sahne ise diğerlerine göre biraz daha albenili. Cem Yılmazer'in yine Kent Oyuncuları'nın "Victoria" oyunu için hazırladığı ışıktaki başarısını düşünürsek bu oyunda göze çarpan, dikkat çeken bir ışık görememek üzücü. Oyunun çevirisi genel anlamda akıcı, ama "hela" ve "vallaha" sözcüklerinin oyun metniyle uyuştuğuntı söylemek zor. Greg'in Steph'den af dilemek üzere buluştukları sırada elindeki çiçeğin plastik değil de oyunun kendisi gibi canlı bir çiçek olması ise daha yerinde olurdu. 

Oyun dinamiğini destekleyen en önemli unsur da kullanılan müzikler. Beck, Black Rebel Motorcycle Club, Modest Mouse gibi indie, alternatif, rock türünde müzik yapan grup ve şarkıcılar seçilerek oyunun ritmi yukarıya taşınmış. Oyunda kullanılan müzikler ritim oluşturma dışında kimi sözleriyle de oyunu destekliyor. Aşkta yenihnek de vardır/(Loser) ayrıca evet aşk kimi zaman uyuşturucu etkisi gösterebilir /(Love Is the Drug) 

İnsanoğlu, güzele ulaşmak uğruna elindekinin değerini bilmiyor veya maskeler takıp şekilden şekle giriyor. Az ya da çok kimse güzelliğe kayıtsız kalamıyor. Siz de "Zorla Güzellik"e kayıtsız kalmayın. Oyun, hem metnin hem de. nitelikli oyuncuların gücüyle temposu hiç düşmeyen keyifli bir seyirlik. Güzellik kavramını sorgulamak, kadın-erkek ilişkilerine farklı bir açıdan bakmak istiyorsanız genç kuşak Kent Oyuncularını mutlaka izleyin. "Zorla" değil tabii "güzellik"le.