2010 yılı Avrupa kültür başkenti
İstanbul’un, sanat mekanlarına bir yenisi eklendi. İstanbul’un ilk sanat
hangarı olan “garajistanbul” açıldı. Beyoğlu Galatasaray’da bulunan altı yüz
metrekarelik mekan; çağdaş dansa, çağdaş tiyatroya, müziğe, atölye
çalışmalarına, seminerlere, edebiyat söyleşilerine ev sahipliği yapacak. Ne
mutlu bize, ne mutlu sanatseverlere.
Kassandra’ nın öyküsünü bilenler
vardır mutlaka ama bilmeyenler için kısaca bahsedelim.
Kassandra, Yunan mitolojisinin bir kahramanı,
Truva'nın son kralı Priamos'un kızıdır. Yaşam
arzusu geleceği görebilmek ve rahibe olmaktır. Apollon, onun bu isteğini
–ayrıca güzelliğini- fark eder ve aralarında bir anlaşma yaparlar. Genç kız, eğer
kendisiyle birlikte olursa bu yeteneğe
sahip olacaktır. Kassandra, önce bu anlaşmayı onaylar fakat daha sonra vaz
geçer; çünkü bu durum amacının yarısı olacaktır. Evet kehanet sahibi olacak ama
rahibe olamayacaktır. Kendini kandırılmış hisseden Apollon da bu nedenle Kassandra’yı
lanetler. Lanete göre Kassandra gerçeği görecek ama kimseyi inandıramayacaktı
ve bakire olarak da kalamayacaktı, nitekim aynen böyle olur. Kassandra, Truva
savaşının sonunu görür ama kimseyi inandıramaz, ayrıca Agamemnon’ un cariyesi olmak zorunda kalır
böylece rahibelik hayali de suya düşer.
Tek kişilik olan seyirlikte
rahatsız olduğum ve “keşke bunlara dikkat edilseydi daha iyi bir sonuç çıkardı”
dediğim birkaç noktaya değinmek de yarar görüyorum. Mekan geniş, dekor ve
tasarım yok, arkada projeksiyonla metin altyazısı İngilizce olarak geçiyor. Ortada
var olan tek kişi olunca ister istemez
bütün yoğunluk Övül Avkıran’nın üzerinde oluyor. Öncelikle görüntüden
başlıyoruz elbette, mitolojik kahramanımızın giysileri dikkatimizi çekiyor
hemen. Eflatun mor karışık bir giysi var üzerinde ve altında da beyaz spor
ayakkabılar, bu ayakkabılar ilk olumsuz izlemimizin yerleşmesine neden oluyor.
Eski Yunan’da giyilen derili ipli sandaletlere sahip olmak pek de zor değil
aslında. Sonra bir gömlek giydiğini görüyoruz Kassandra’ nın. İlikli, düğmeli bir gömlek ve
düğmenin tarihsel sürecini düşündüğümüzde “neden?” diye sormaktan kendimizi
alamıyoruz. Ayrıca, Kassandra’nın seyirlik boyunca örgü bir bereyle saçlarını ve saçlarının yaratacağı etkiyi
gizleyerek karşımıza çıktığını da belirtelim. Amaç çağdaş, modernize edilmiş
bir Kassandra yaratmak mı? Öyleyse ben bildiğim Kassandra’dan yanayım.
Sahnede tek kişi olunca Övül
Avkıran’ın sorumluluğu çok oluyor elbette. Ses tonu, jesti, mimiği, beden dili
etkin olmalı diye düşünüyoruz. Başındaki berenin ve elindeki mikrofonun
Avkıran’nın oyunculuğuna engel teşkil ettiğini anlamamız hiç de zor olmuyor.
Hacettepe Üniversitesi Bale
Bölümü sonra da İstanbul Üniversitesi Tiyatro Bölümü’nden mezun olan Övül
Avkıran, oyunculuk adına bu şartlarda yapabileceğinin en iyisini yapıyor
aslında. Eline tutuşturulan mikrofon, üzerine geçirilen giysilere rağmen Övül
Avkıran rolünün içine giriyor ve altmış dakika boyunca, kimi zaman zavallı,
kimi zaman mağdure, kimi zaman aklı yitik Kassandra’ nın derin yalnızlığını
izleyiciye aktarıyor. Gerçi koreografide ve yönetimde adını görünce de
eleştiri oklarımız yine kendisine dönüyor.
Ayrıca keman, kanun, ud, ney sesleriyle
alaturka nağmeler eşliğindeki antik Yunanlı Kassandra görüntüsünün de örtüşmediği düşüncesindeyim.
Oyun metninde özlü bulduğum
ve üzerinde düşünülecek sözler de var tabii ki.“ Erkeğin zayıflığı
mıdır kadını güçlü kılan, yoksa kadının güçlülüğü müdür erkeği korkak yapan?”
“Ölmedikçe hiçbir insanı yitirilmiş saymamalı.” “Gözyaşları insanın düşünce
yeteneğini bulandırır.” gibi sözlerin metni zenginleştirdiğini söyleyebiliriz.
Kassadra’ nın annesi kızına
“Politik olaylar karşısında ağlanmaz.” diyor. Peki Garajistanbul’ daki Kassandra karşısında izleyici ne yapar? Yetinmez, garipser, eksik
bulur, belki de sıkılır. Aksi olur mu? Olur tabii, neden olmasın!
Konsept: Mustafa Avkıran
Yönetim: Mustafa Avkıran-Övül Avkıran
Koreografi: Övül Avkıran
Metin: Gülbin Yeşil- Mustafa Avkıran
Işık tasarımı: Kemal Yiğitcan
Fotoğraf: Fethi İzan
Proje Asistanı: Roza Erdem
Kassandra: Övül Avkıran
Yönetim: Mustafa Avkıran-Övül Avkıran
Koreografi: Övül Avkıran
Metin: Gülbin Yeşil- Mustafa Avkıran
Işık tasarımı: Kemal Yiğitcan
Fotoğraf: Fethi İzan
Proje Asistanı: Roza Erdem
Kassandra: Övül Avkıran
tiyatrodergisi.com.tr
şubat/2007
TAGS :
eser |
eser rüzgar |
eser rüzgar milliyet |
eserruzgar |
kassandra |
kassandra tiyatro |
tiyatro |
tiyatro kassandra |
YORUMLAR